با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.

همه چیز درباره چاپ دیجیتال

صنعت چاپ مدرن با روش های افست و لیتوگرافی آغاز شد و در گذر زمان و با پیشرفت تکنولوژی پرینتر ها روی کار آمدند و به کمک رایانه های هوشمند صنعت چاپ دیجیتال ابداع شد. رایانه ها اولین ابزار تحول صنعت چاپ و ظهور چاپ دیجیتال هستند. در ایران نیز چاپ دیجیتال یکی از به روز ترین روش های چاپ در بازار است. چاپ دیجیتالی که در بازار ایران از آن صحبت می شود در واقع چاپ به وسیله دستگاه پرینت حرفه ای بر روی کاغذ و پارچه است.  چاپ های دیجیتال اولین بار برای پرینت عکس های دیجیتال بر روی کاغذ استفاده شدند، و در ادامه برای مصارف دیگر چون تقویم، سربرگ، کارت ویزیت و... استفاده شدند. این روش از چاپ به چاپ در تیراژ پایین با سرعت بالا معروف است. در چاپ دیجیتال محتویات دیجیتال مانند عکس ها و متن ها در نرم افزار های مختلف طراحی شده و اصلاح می شوند و سپس پرینترهای لیزری و چاپگرهای لارج فرمت و یا پرینترهای جوهرافشان که به کامپیوتر وصل هستند، بر روی برگ های کاغذی این اطلاعات دیجیتال را پرینت می کنند. البته لازم به ذکر است که در روش های چاپی دیگر نیز از ابزار دیجیتال مانند رایانه و نرم افزار ها استفاده می شود اما این دستگاه ها به معنی چاپ دیجیتال نیست. در واقع در دیگر روش ها ابزار دیجیتال ارتباط غیر مستقیم با صنعت چاپ دارند. زمانی یک چاپ به عنوان چاپ دیجیتال شناخته می شود که ترکیب تکنولوژی با تکنیک های چاپ مشاهده شود و دستگاه چاپ اطلاعات و داده ها را به صورت دیجیتال و مستقیم (بدون واسطه زینک یا پلیت) دریافت کند و به صورت لیزری و جوهر افشان خروجی داشته باشد، در این روش هیچ نیروی انسانی دخیل نیست و دستگاه های چاپ کاملاً به صورت اتوماتیک هستند.

 

ویژگی های چاپ دیجیتال:

از مهم‌ترین ویژگی های چاپ دیجیتال، چاپ مستقیم است، این بدان معنا است که در چاپ دیجیتال واسطه هایی چون پلیت ها حذف می شوند. به همین دلیل چون دستگاه قابل تنظیم و کالیبره کردن است، حتی امکان چاپ یک نسخه از طرح دیجیتال نیز وجود دارد. برای مشاهده طرح های اولیه، چاپ دیجیتال یکی از بهترین روش های چاپ است. با اولین چاپ، رنگ نهایی طرح و تغییر آن امکان‌پذیر است. این ویژگی ها باعث شده زمانی که اطلاعات متغیر (Variable Data Printing) برای چاپ وجود دارد، چاپ دیجیتال بهترین گزینه باشد. چاپ کارت های پرسنلی و کارت های دعوت نمونه بارز اطلاعات متغیر هستند. یکی از ویژگی های مثبت چاپ دیجیتال انعطاف پذیری بالا و چاپ اطلاعات متغیر است. این انعطاف پذیری در چاپ به این مسئله باز می گردد که خروجی های چاپگر های دیجیتال به صورت تک تک است و با هر چاپ شما می توانید در چاپ بعدی تغییر ایجاد کنید. در واقع رایانه در این زمان به چاپگر می گوید اطلاعات را به صورت بیت خروجی بگیرد، و بررسی شباهت بیت ها در حوزه فعالیت چاپگر و رایانه نبوده و در فرایند چاپ اهمیت ندارند.

معمولاً مشتریانی که سفارش کارت های شخصی دارند و یا قرار است اوراق خاصی را به صورت اختصاصی برای افراد متفاوتی چاپ کنند از این ویژگی استفاده کرده و از چاپ لیزی برای کارت های شناسایی و از چاپ جوهر افشان در دیگر محصولات اختصاصی استفاده می کنند.  انتخاب نوع و روش چاپ دیجیتال در این زمان است که اهمیت پیدا می کند. انتخاب نوع و روش چاپ دیجیتال بسته به شرایط و نوع محصول سفارشی، میزان کیفیت و تعداد تیراژ، باز می گردد، این مبحث چون مهم و اساسی است در ادامه مقاله به بررسی هر کدام از روش های چاپ دیجیتال می پردازیم و مزایا و معایب هر یک را تک به تک بررسی خواهیم کرد.

علاوه بر پلیت، کلیشه ها نیز در چاپ دیجیتال حذف شده اند و استفاده از نیروی انسانی در فرایند چاپ دیجیتال به حداقل رسیده است. چون نیروی انسانی در چاپ دیجیتال حذف می گردد، دقت دستگاه های چاپ، خطای انسانی را به حداقل می رساند. این ویژگی به اتوماتیک بودن دستگاه نیز باز می گردد. این اتوماتیک بودن کاربرد ماشین چاپ دیجیتال را آسان کرده نقش مهارت اپراتور را کمرنگ و کمرنگ تر کرده است. فرض کنید قرار است طیف رنگی دو چاپ را با هم مقایسه کنید یا یکی را کمرنگ تر و دیگری را پر رنگ تر چاپ کنید، این مراحل در چاپ دیجیتال در مرحله چاپ توسط اپراتور تنظیم نمی شوند بلکه در مرحله طراحی و قبل از چاپ، انجام می شوند. این ویژگی های چاپ دیجیتال، تخصصی بودن چاپ را به حداقل می رساند. البته لازم به ذکر است که تجربه و مهارت در چاپ دیجیتال امر غیر قابل انکار است.

از طرفی دیگر دور ریز و زائد در این چاپ به حداقل رسیده است. هزینه چاپ دیجیتال بالاتر از دیگر روش های چاپ است اما چون کلیشه، زینک و پلیت حذف می گردند و هزینه نیروی انسانی به حداقل رسیده است، هزینه تمام شده چاپ دیجیتال در مقایسه با دیگر روش ها در تیراژ کم مقرون و به صرفه می گردد.

از دیگر ویژگی های چاپ دیجیتال سرعت آماده سازی و شروع مرحله چاپ است(Short Startup) ، طول فرایند چاپ نیز بسیار کوتاه است، در واقع چاپ دیجیتال نسبت به دیگر روش های چاپ سریع‌تر انجام می شود.

چاپ دیجیتال به علت اینکه محدودیت های ابعاد و اندازه را از میان برداشته است تحولی عظیم در صنعت چاپ ایجاد کرده است حتی برخی از چاپگر های این روش، امکان پرینت سه بعدی و حجم دار را نیز دارند.

 

کاغذ و ابعاد کاغذ متناسب با چاپ دیجیتال

امکان چاپ دیجیتال بر روی انواع کاغذ ها وجود دارد اما در این چاپ استفاده از انواع کاغذ تحریر، گلاسه، کتان، پشت چسب دار براق یا مات، شیشه ای، طلق ترانسپارنت فوم، تخته شاسی، رول آب و...، گرماژهای ۶۰ گرم تا ۳۰۰ گرم و ابعاد A5 تا SRA3 متداول است. همان طور که قبلاً اشاره شده چاپ دیجیتال  محدودیت در ابعاد ندارد اما ابعاد متداول این کاغذ ها به سه دسته تقسیم می شود:

  • فرمت متوسط (Medium format):

طرح هایی که با ابعاد ۳۳*۴۸ سانتی متری یا A3  چاپ می شوند، فرمت متوسط هستند. این ابعاد برای بروشور ها، کارت ویزیت، کاتالوگ، لفاف های بسته بندی، لیبل ها، تقویم و ... مناسب بوده و با استفاده از چاپگر های لیزی، جوهر افشان و نوری چاپ می شوند.

  • دیجیتال فرمت بزرگ(Large Format) :

 در این فرمت چاپی، همان سایز A3 مد نظر است با این تفاوت که عرض این نسخه های چاپی 150سانتی متر است. شیوه چاپ دیجیتال این فرمت نیز لیزری، جوهرافشان و نوری است. کاربرد این فرمت بیشتر برای پوستر ها و مصارف خانگی است

  • دیجیتال فرمت عریض(Wide Format):

این فرمت چاپی برای عرض های بالا تر از 150 سانتی متر است. این فرمت چاپی برای بنر ها و مصارف فضای باز مناسب است. این کاربرد باعث می شود که در چاپ و انتخاب کاغذ زمینه دقت شود، زیرا این فرمت ها باید در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید، رطوبت و... مقاوم باشند.

 

تفاوت‌های چاپ دیجیتال با دیگر روش‌های چاپ در چیست؟

به طور کلی چاپ دیجیتال با چاپ افست و لترپرس مقایسه می گردد. این سه روش تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن مراحل پیش از چاپ است. به طور کلی تمامی مراحل پیش از چاپ و پلیت های چاپ در چاپ دیجیتال حذف می گردد که همین حذف مرحله آماده سازی، زمان چاپ را کاهش داده و چاپ دیجیتال را به سرعت بالا معروف کرده است. در چاپ دیجیتال به جای مرکب و زینک، در چاپگر های جوهر افشان و لیزری از پیگمنت یا تونر و جوهر های جامد استفاده می شود. و طرح ها با این مواد  بر روی کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … پرینت می شود. از دیگر تفاوت های چاپ دیجیتال می شود به این نکته اشاره کرد که این جوهر یا تونر به داخل زمینه (کاغذ) نفوذ نمی کند بلکه لایه نازکی روی سطح ایجاد می کند که این لایه با استفاده از فرایند هایی چون فرایند حرارتی یا تابش یووی تثبیت می شوند.

در وهله دوم در چاپ دیجیتال برعکس افست و لتر پرس، اطلاعات به صورت تک تک قابل چاپ بوده و در هر چاپ می شود فایل متفاوت با اطلاعات متغیر را چاپ کرد.

و در آخر تفاوت در هزینه چاپ است. چاپ دیجیتال نسبت به دیگر چاپ ها هزینه بالایی دارد. اما به علت حذف مراحل آماده سازی و حذف نیروی انسانی در تیراژ های پایین هزینه مناسبی دارند. البته لازم به ذکر است هر برگ چاپ دیجیتال هزینه ثابت دارد که در دیگر چاپ ها بدین گونه نیست.

حال آنچه که تعیین کننده روش چاپ است، تیراژ یا حجم سفارش و زمان است. شرکت هایی که نیاز به چاپ در تیراژ بالا دارند و برای چاپ فرصت کافی دارند بهترین گزینه افست است، اما در پروژه هایی که تیراژ کم نیاز است و زمان چاپ کمی دارند و یا اطلاعات متغیر است بهترین گزینه چاپ دیجیتال است. لترپرس نیز برای چاپ برجسته و حروف استفاده می گردد. البته طرح هایی که به صورت سیاه و سفید هستند چاپ افست برایشان مناسب تر است زیرا چاپ دیجیتال برای طرح های رنگی (CMYK) کیفیت چاپ بالاتری نسبت به افست دارند. ولی هزینه چاپ سیاه و سفید دیجیتال نیز پایین است.

 

برتری چاپ هنری دیجیتال در برابر چاپ هنری افست

چاپ دستی که به نام‌های چاپ هنری و گراورسازی نیز معروف است، در آن اثر هنری(که عموماً تصویری است) از طریق چاپ بر روی یک زمینه چاپ می گردد. در این چاپ هنری زمینه ها می توانند کاغذ، پارچه، چرم، پلاستیک و ... باشد. چاپ هنری توسط خود هنرمند انجام می گردد و خود چاپ عملی هنری تلقی می گردد. این چاپ هنری به روش‌های مختلفی از جمله چاپ فلزی، چاپ سنگی، چاپ چوب، چاپ دیجیتال و چاپ لینو انجام می شود که پایه و اساس همه این روش ها مبتنی بر هنر حکاکی است. چاپ دیجیتال بیش از هر زمان دیگر به کمک این هنرمندان آمد زیرا این هنرمندان به تیراژ کم آثار خود نیاز داشتند و از طرف دیگر راه اندازی و کار با دستگاه دیجیتال بسیار ساده تر از دیگر روش های چاپ بود، این تخصصی نبودن چاپ دیجیتال بیش از پیش این چاپ را بین هنرمندان محبوب کرد. در ادامه به بررسی تخصصی این موضوع می پردازیم.

تاریخچه چاپ دیجیتال:

چاپ به معنی تکرار یک داده است، با توجه به این تعریف چاپ، تاریخچه این صنعت به سالیان دور باز می گردد. اما تاریخچه چاپ دیجیتال به زمان اختراع رایانه و اولین پرینتر باز می گردد. دقیقه زمانی که افراد توانستد از داده های رایانه ها بر روی کاغذ خروجی بگیرند.  اولین رایانه در سال ۱۹۴۶ و اولین چاپگر در سال ۱۹۵۹ ابداع شدند. اولین نرم افزاری که برای طراحی چاپ دیجیتال استفاده شد Painting در سال ۱۹۷۳ بود. از آن زمان تا کنون علاوه بر چاپگر های مدرن و نرم افزار های پیشرفته، کیفیت چاپ نیز ارتقاء پیدا کرد و قابلیت های زیادی روز به روز به صنعت چاپ دیجیتال اضافه شد.

 

تاریخچه چاپ دیجیتال

 

از سال 1970 که چاپ دیجیتال به شکل امروزی با عرصه چاپ گذاشت، به علت چاپ رنگی با کیفیت و کوتاه مدتی که داشت نظر مخاطبان را به خود جلب کرد. به علت افزایش تقاضای مشتریان در کوتاه مدت شرکت هایی که خدمات چاپ دیجیتال را ارائه می کردند گسترش پیدا کرد و روز به روز افزایش پیدا کرد. فضای رقابتی و تبلیغاتی در دنیای امروزی گسترش پیدا کرد و همه به دنبال محصولی با کیفت تر بودند، در بازار جدید دیگر کتاب و مجلات را به صورت دیجیتال و با کیفیت بالاتری دوست داشتند، دوست داشتند که هدایای تبلیغاتی به نام دریافت کننده چاپ شود و اختصاصی باشد. و از طرف دیگر دنیای دیجیتال، سفارشات آنلاین ارتباط بین کارفرما و مشتری را  آسان تر و سریع‌تر کرده بود و از جهتی دیگر بخش های مختلف یک شرکت می توانستند از یکدیگر فاصله داشته باشند. با همه این تفاسیر امروزه چاپ دیجیتال برای سفارشات در تیراژ کم ایده آل است. بر خلاف چاپ افست پلیت و کلیشه را حذف کرده و تنها با یک فایل پی دی اف طرح را به سیلندر چاپ انتقال می دهد. اما چون تونر مورد استفاده در چاپگر دیجیتال گران است برای تیراژ بالا محبوب نیست.  امروزه پودر های مرکب یا جوهر های پودری به جای تونر ها روی کار آمدند اما باز هم نتوانستند برای تیراژ های بالا مناسب باشند. این بدان معنی است که چاپ دیجیتال و چاپ افست بسته به شرایط می توانند مسالمت آمیز با یکدیگر استفاده شوند. اما نکته قابل تأمل اینجاست که در مهم‌ترین بخش یعنی کیفیت، چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست برتری ندارد بلکه عوامل دخیل در کیفیت چاپ افست زیاد هستند و با تغییر هر کدام کیفیت چاپ محصول نهایی کاهش می یابد. آنچه که در کیفیت چاپ افست دخیل است: بدون نقص عمل کردن هر کدام از بخش های چاپ، سلامت و دقت ماشین های چاپ، دقت اپراتور، پخش شدن رنگ روی کاغذ به هر علتی، میزان حرارت و رطوبت محیط چاپ، میزان رطوبت و دمای کاغذ چاپ، استفاده از مرکب استاندارد و ... که خیلی از این موارد در چاپ دیجیتال حذف و یا به حداقل رسیده اند. و این عوامل باعث شدند که چاپ دیجیتال در برابر افست با کیفیت باشند و برتری پیدا کند. مسلماً  در آینده مشکل قیمت بالای چاپ دیجیتال برای تیراژ بالا نیز به حداقل می رسد و تمامی محصولات به صورت دیجیتالی چاپ می گردند.  

نقاط قوت چاپ دیجیتال

  • کیفیت بالای چاپ دیجیتال
  • سرعت بالا و مدیریت زمان
  • امکان چاپ در تیراژ محدود و جهت نمونه گیری
  • چاپ اطلاعات متغیر و امكان خصوصی سازی اطلاعات
  • اقتصادی بودن چاپ دیجیتال برای چاپ کارهای کم تیراژ به علت حذف هزینه های فیلم و پلیت
  • امکان چاپ ابعاد وسیع با ماشین های پرتاب جوهر (Inkjet)
  • کاهش خطا و ریسک چاپ به علت استفاده از دستگاه اتوماتیک و حذف خطای انسانی
  • عرضه سریع و مطمئن
  • حذف مرحله لیتوگرافی
  • سفارشی ساختن چاپ برای فردی خاص
  • امکان ویرایش و تغییر محتوای داده ها و اطلاعات پیش از چاپ
  • صرفه جویی در مواد اولیه

نقاط ضعف چاپ دیجیتال

  • محدودیت در تیراژ چاپ: به طور کلی چاپگر های دیجیتال برای تیراژ های بالا طراحی نشده اند، البته با استفاده از فن آوری های نوین و پیشرفت در چاپگر ها این نقطه ضعف حل شده است اما هزینه بالای چاپ در تیراژ زیاد، این مشکل را به قوت خود نگه داشته است.
  • کیفیت پایین در چاپگر های قدیمی و خراب
  • قیمت بالای مواد اولیه مانند تونر

 

 قیمت چاپ دیجیتال

برآورد هزینه چاپ ، به مواد اولیه چاپ، کاغذ، رنگی یا سیاه و سفید بودن طرح باز می گردد. چاپ دیجیتال نیز از این موارد مستثنی نیست، سطح کیفی بالای چاپ دیجیتال در کنار سرعت بالایش مسلماً قیمتی بیش از دیگر چاپ ها دارد اما دلایل دیگری نیز در این ادعا دخیل هستند. در چاپ دیجیتال نیز چاپ بر روی کاغذ تحریر ارزان تر از گلاسه است، البته گرماژ کاغذ در این برآورد قیمت اهمیت دارد. از طرفی دیگر قیمت چاپ دیجیتال بر روی کتان و پارچه بیش از کاغذ تحریر و گلاسه است.

طرح هایی که به صورت سیاه سفید هستند، هزینه چاپ پایین تری نسبت به طرح های رنگی در چاپ دیجیتال دارند. از طرفی دیگر چاپ های دو رو بیش از چاپ تک رو در چاپ دیجیتال هزینه بر هستند و هزینه چاپ برگ A3 بیش از برگ A4 می باشد.

 

فرآیند چاپ دیجیتال به چه صورت انجام می شود؟

برای چاپ دیجیتال ابتدا به یک عکس یا طرح دیجیتال نیاز است. این طرح های دیجیتال با استفاده از نرم افزار هایی چون فتوشاپ، ایلیستریتور ، کورل ، اتوکد و ... طراحی شده و به  صورت وکتور و یا دیگر فرمت ها ذخیره می گردند. در مرحله بعد با توجه با نیاز کارفرما باید کاغذ تهیه گردد، تعیین گرماژ کاغذ از مهم‌ترین بخش ها است. در آخر تعیین می کنند طرح به صورت یک رو چاپ شود یا دورو، حال همه چیز آماده است تنها باید رایانه را با استفاده از پورت هایی به چاپگر متصل کرد. بدون واسطه طرح به چاپگر های دیجیتال متصل می شود و عملیات چاپ به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی با کمترین خطای ممکن انجام می شود.

 

انواع روش های چاپ دیجیتال

کیفیت مهم‌ترین بخش چاپ است، چاپگر های دیجیتال در واقع پرینتر هایی هستند که به صورت دیجیتال کیفیت قابل قبولی را از طرح دیجیتال به زمینه یا کاغذ منتقل می کنند. این چاپگرها در سرعت های مختلف و با قابلیت های متنوع همواره در دسترس کاربران بوده اند و در هر کدام از آن ها از فن آوری های خاص و جدید(در زمان خودشان) بهره گرفته اند. اما تفاوت اصلی چاپ دیجیتال و چاپ سنتی، نه در فناوری، بلکه در کاربردهای تجاری آن ها است.

اساس و پایه چاپگر ها به صورت دیجیتال است. این چاپگر ها از به روز ترین تکنولوژی بهره می برند و تنوع در روش های چاپ این چاپگر ها مشاهده می شوند. روش جوهر افشان،روش الکتروفتوگرافی روش تونری، روش دیجیتال مرکبی، روش دیجیتال نوری یا پرتوی، روش چاپ، روش حرارتی، روش تصعید رنگ، مارکرهای لیزری از جمله روش های چاپ دیجیتال هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند که به بررسی هر کدام می پردازیم.

 

روش جوهرافشان:

در این روش مرکب یا رنگ که در کارتریج قرار دارد به صورت مستقیم بدون محمل میانی توسط هد روی کاغذ چاپی قرار می گیرد. این روش اصلی ترین روش چاپ دیجیتال است محبوب ترین و آشناترین و با کیفیت ترین روش چاپ دیجیتال بوده و پرینتر های این روش دارای تنوع بالایی هستند. این پرینتر ها به دو دسته خانگی و اداری تقسیم شده و از ابعاد رومیزی تا ابعاد صنعتی وجود دارند. در مدل های خانگی پرینتر های جوهر افشان هد چاپگر حرکت کرده ولی در مدل صنعتی هد دستگاه ثابت است و کاغذ در دستگاه حرکت می کند.

کار با این چاپگرها کاملاً دیجیتال و ساده بوده نازل های رنگ پاش تنها دو فرمان را اجرا می کند. یکی از معایب این روش این است که کند تر از دیگر روش های چاپ دیجیتال بوده و به همین دلیل برای تیراژ های بالا مناسب نیستند. زمینه و کاغذ چاپی این چاپگر های دیجیتال بسیار متنوع هستند، انواع کاغذ ها به صورت رول یا ورق در گرماژ های مختلف، انواع فلکسی ها، پارچه ها و ... برای این روش مناسب هستند.

از مهم‌ترین ویژگی های چاپگر جوهرافشان قیمت ارزان آن‌ها است و در کارگاه نیز کم صدا کار می کنند. از متمایزترین ویژگی چاپگر جوهر افشان می توان به ابعاد چاپ اشاره کرد. چاپ دیجیتال با استفاده از جوهر افشان برای محصولات متنوعی چون لیبل و استیکر، کتاب، بروشور های چند لتی، تا بنر های خیابانی کاربرد دارد.  این روش از چاپ دیجیتال تنها روشی است که قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ و وسیع را دارد. نمونه های چاپی دیجیتال عریض با روش جوهر افشان بسیار با کیفیت بوده و رضایت بالای مشتری را به همراه دارد.

در چاپ این چاپگر از جوهر استفاده می شود و چون جوهر به خودی خود کدر است نمی توان از آن در چاپ عکس استفاده کرد. در عکس ها یکدستی ترکیب های رنگی اهمیت دارد و به علت کدر بودن جوهر، نمی توان طیف رنگی روی کاغذ ایجاد کرد و برای یک نقطه رنگی سایه ایجاد کرد. از طرفی دیگر خود جوهر مورد استفاده قابلیت تغییر رنگ ندارد و در نهایت عکس حاصل از این چاپگر بی کیفیت و کدر است.

با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی، این چاپگر ها نیز هر روز بر کیفیتشان افزوده می شود. در این بین 4 شرکت نسبت به دیگر سازندگان پیشی دارند: کانن، هیولت، پکارد، اپسون ، لکسمارک و اچ پی

 

روش الکتروفتوگرافی:

جوهر و رنگی که در کارتیج دستگاه چاپگر استفاده می شود تنوع در این روش ایجاد می کند. جوهر ها به دو صورت مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) و پودری(تونر) استفاده می شوند

  • روش تونری:

در این روش مرکب های پودری توسط نور لیزر ذوب شده و طرح را روی کاغذ تشکیل می دهند. اساس این روش بدین صورت است که شعاع نور لیزر یک درام چرخان را باردار می کند و باعث تصویر نگاری، مرکب زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام می شود. این چاپگر ها سرعت بالایی داشته ولی با واسطه های آنالوگ بین کاتریج و سطح کاغذ عمل چاپ را انجام می دهند . به همین علت در برابر روش جوهر افشان کاملاً دیجیتالی و بدون واسطه نیستند. این روش چاپ در ابعاد صنعتی و در فرمت متوسط چاپ بسیار پر مصرف هستند.

  • روش دیجیتال مرکبی:

در  این روش رنگ یا مرکب به صورت مایع هستند و برای چاپ پیچیدگی بیش از تونر ها دارند. ابعاد چاپی این چاپگر ها SRA3 بوده و به شدت با کیفیت هستند و برای کار های پر تیراژ مناسب اند، اما این پیچیدگی های چاپ گر محدود کننده گسترش این روش شده اند. رنگ های اسپات به صورت چاپ 6 رنگ  HI-FI در این چاپگر ها قابل استفاده هستند.

روش دیجیتال نوری یا پرتوی:

روش دیجیتال نوری یا پرتویی روش متداول در چاپ عکس است زیرا در این روش نیاز به کاغذ حساس به نور وجود دارد. در این روش تصویر دیجیتال از طریق تابش شعاع نوری روی کاغذ حساس ظهور پیدا کرده و سپس تثبیت می شود. عکس هایی که به این شیوه تولید می گردند بسیار با کیفیت هستند و چاپگر هایشان به چاپگر Photo Lab معروف هستند. چاپگر  Photo Lab در دو مرحله چاپ عکس را انجام می دهند که این دو مرحله کاملاً اتوماتیک و داخل دستگاه است این چاپ دو مرحله ای روی ورق های مربع 150 سانتی متری و رول های عرض 90 انجام می شود. از معایب این روش چاپی دیجیتال می‌توان به قیمت بالای  Photo Labاشاره کرد.

 

روش چاپ(Direct Imaging):

در این روش چاپ نمونه دیجیتالی چاپ افست را مشاهده می کنیم. در این روش چاپگر دیجیتال مانند ماشین های افستی دارای پلیت است با این تفاوت که پلیت ها کاملاً اتوماتیک بوده و با استفاده از رایانه کار می کنند. شرکت های پرس تک و هایدلبرگ به این چاپگر های دیجیتال لقب  DIرا داده اند. در این روش نیز طرح اولیه دیجیتال بر روی رایانه است و از طریق پورت های رایانه به پلیت های چاپ انتقال می یابد. این روش چاپ دیجیتال علاوه بر المان های روش چاپ (داشتن پلیت)، در ویژگی هایی نیز به چاپ افست شباهت دارند. این روش چون دارای پلیت است و فایل طراحی به آن منتقل می شود مزیت های چاپ دیجیتال را ندارد. زیرا این امکان دیگر وجود ندارد که شما بتوانید اطلاعات متغیر خود را چاپ کنید و برخلاف دیگر روش های چاپ دیجیتال برای تیراژ های محدود و تک برگی مقرون به صرفه نیستند.

روش حرارتی(Thermal):

نام گذاری این روش چاپ دیجیتال به کاغذ زمینه باز می گردد زیرا در این روش کاغذ مورد استفاده حساس به حرارت است. حرارت در این چاپگر ها به وسیله لیزر یا ماتریکس های حرارتی ایجاد می شود که نتیجه آن یک فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس به حرارت است، در نهایت این فعل و انفعالات حرارتی رنگ و تصویر بر روی کاغذ ظاهر می شود. این چاپگر ها کوچک و تک رنگ هستند و متداول ترین آن‌ها دستگاه فکس است. البته این روش چاپ دیجیتال نسبت به دیگر روش ها کمتر مورد توجه بوده و منسوخ شده شناخته می شوند.

روش تصعید رنگ(Dye-Sublimation):

این روش نیز مانند روش حرارتی عمل می کند یعنی با استفاده از حرارت لیزر و ماتریکس، تصویر ظاهر می شود با این تفاوت که رنگ ها در این روش بر روی یک سلفون قرار دارند و در اثر نیروی حرارتی این رنگ ها بخار شده و بر روی زمینه قرار می گیرند. زمینه این چاپگر دیجیتال می تواند پلاستیک، کاغذ، کاغذ پوستر یا پارچه باشد. این سلفون رنگی از سه بخش تشکیل شده است : سیان، مجنتا، زرد  و یک صفحه روشن، این صفحه روشن حاوی موادی جهت روکش کاری نهایی زمینه به کار می رود.

این روش چاپ دیجیتال دارای سرعت چاپ بالا و کیفیت زیاد است و بیشترین کاربرد آن در لابراتوار های عکاسی است. این چاپگر ها دیجیتال در عکاسی ها قیمت بالایی ندارند و ابعاد تصویر  چاپی کوچک داشته اما هزینه تمام شده بالایی دارند. در این روش این چاپگر نیست که قیمت بالا دارد بلکه این سلفون های رنگی هستند که تعیین کننده قیمت تمام شده چاپ هستند. این چاپگر دیجیتال علاوه بر کاغذ های عکاسی امکان چاپ دیگر کاغذ ها را نیز دارند و یکی از کاربرد های آن‌ها، چاپ دیجیتال پوستر ها و بنر های تبلیغاتی برای فضا های باز است. لازم به ذکر است که فرمت و ابعاد این پوستر ها معمولاً سایز متوسط است. این چاپگر های تصعیدی از رنگ سی ام وای او استفاده می‌کنند که با رنگ‌های سی ام وای کی متفاوت بوده و برای چاپ عکس استفاده می گردند. عکس هایی که با روش تصعید چاپ می شوند معمولاً روکش می شوند این روکش عکس را در برابر اشعه ماوراء بنفش، رنگ پریدگی و ... محافظت می کند. از طرف دیگر خاصیت ضد آبی به عکس می دهد.

 

چاپ دیجیتال اوراق اداری مپنا

چاپگر های تصعیدی گستره رنگ بالایی را روی تصویر ایجاد می کنند زیرا هد چاپگر قادر به تغییر دما است و قادر است سایه های مختلفی از یک رنگ ایجاد کند. از طرف دیگر رنگ ایجاد شده شفافیت بالایی دارد و ترکیب رنگی ایجاد شده یکدست است. برای مثال در یک مدل از چاپگر تصعیدی 256 درجه گرمایی مختلف می شود به هد دستگاه اعمال کرد و از یک رنگ 256 سایه مختلف ایجاد می شود که در کل 16.8 میلیون رنگ در یک گستره رنگی داریم. در چاپ تصعیدی یک عکس از یک روکش لمینیت جهت شفافیت بیشتر استفاده می کنند که شباهت عکس چاپ شده با عکس های لابراتوار های فتوشیمیایی را بیش از بیش می کند. مزیت دیگر که چاپگر تصعیدی برای عکس دارد این است که چاپ حاصله خشک بوده و قابل لمس است. نکته دیگر این که هد بر روی خود کاغذ حرکت نمی کند و اجزاء مکانیکی کمتری با کاغذ در تماس هستند و احتمال ضربه شکستگی و خراب شدن عکس توسط دستگاه کاهش پیدا می کند. به طور کلی چرخه چاپ تصعیدی تمیز است.  

مارکرهای لیزری:

چاپ دیجیتال در حوزه صنعت بسته بندی و خط تولید محصولات نیز وارد شده است. در صنعت برای چاپ اطلاعات بر روی محصولات خط تولید، از روش مارکر های لیزری استفاده می کنند. این چاپگر ها همانطور که از نامشان پیدا است با استفاده از لیزر کار می کنند. اساس کار چاپگر سوزاندن و حرارت سطوح و کاغذ های حساس به حرارت است. حساسیت کاغذ باید به نحوی باشد که حرارت بتواند تصویر و طرح مورد نظر را بر روی کاغذ چاپ کند. از معایب بزرگ این چاپگر ها هزینه اولیه خرید آن‌ها است اما سرعت و کیفت چاپی بالا این عیب را تقلیل داده است.

پورت های اتصال چاپگر دیجیتال به رایانه

مهم‌ترین بخش در اتصال رایانه به چاپگر دیجیتال و پرینتر ها پورت ها هستند. بر اساس نوع چاپگر و روش چاپ پروت ها متفاوت‌اند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بررسی این پورت ها می پردازیم:

پورت موازی (Parallel)

این پورت به پورت استاندارد معرف است و برای پرینتر ها بیشتر استفاده می گردد. سرعت انتقال داده ها توسط این پورت مناسب است. در مقایسه با دیگر پورت ها، پورت موازی قدیمی و کم مصرف تر است.

پورت سریال (COM)

این پورت سریالی سرعت پایینی نسبت به دیگر پورت ها دارد زیرا این پورت برای فاصله های بالای 15 متر استفاده می گردد. این ویژگی ها سبب شده که پورت های سریالی نیاز به تنظیمات خاص و پیچیده داشته باشد.

پورت USB

این پورت پر مصرف ترین و متداول ترین پورت در برابر دیگر پورت ها می باشد، زیرا این پورت بر روی خود اکثر رایانه ها وجود دارد. این پورت جزء پورت های به روز است.

پورت شبکه (Ethernet)

در برخی از شرکت های چاپ یا چاپخانه ها تعداد رایانه ها و چاپگر ها زیاد است برای اتصال این سیستم ها پورت های شبکه ای استفاده می گردند. مهم‌ترین ویژگی های این پورت ها، زمانی است که چاپگر از رایانه فاصله ای بیش از 40 متر دارد. این پورت نسبت به دیگر پورت ها قیمت بالا تر دارند.

ویژگی های یک چاپگر دیجیتال

در مصرف برق و رنگ بهینه عمل کند

به هیتر خشک کن مجهز باشد

کار کردن با نرم افزار ماشین آسان باشد

پارکینگ هد داشته باشد

هیتر عقب داشته باشد تا چروک ها را از بین ببرد

در سرعت های بالا لرزش نداشته باشد

عیب یاب اتوماتیک داشته باشد تا در صورت بروز مشکل آلارم بدهد

به سنسور رول باز کن مجهز باشد

کلیدهای اضطراری داشته باشد تا در صورت لزوم بتوان چاپ را متوقف کرد.

قابلیت چاپ روی متریال های مختلف از جمله کاغذ، بنر، فلکس، مش، وینیل، استیکر و سولیت را داشته باشد.

چاپ دیجیتال چه کاربردهایی دارد؟

صنعت چاپ به طور کلی انتقال یک طرح بر روی زمینه یا کاغذ است اگر به اطراف خود توجه کنیم کاربرد وسیع این صنعت را متوجه می شویم. اگر به یک مرکز خرید بروید و چاپ های روی کاغذ، پارچه، و بنر ها ببینید خیلی زود متوجه می شویم که تنوع رنگی حاصل تنوع در چاپ است. در روزگاری که هر فردی در دنیای تکنولوژی غرق است مسلماً این تکنولوژی وارد صنعتی به این بزرگی نیز شده است. و پیشرفت روز به روز حوزه دیجیتال و تکنولوژی باعث شده است خیلی زود این روش های دیجیتال جایگزین روش های قدیمی گردند. چاپ های دیجیتال می توانند طیف های وسیعی از کار های چاپی را پوشش دهند.

کاربرد چاپ دیجیتال در مراحل پیش از چاپ سایر روش های چاپی نیز وارد شده است.

کاربرد چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

کاربرد چاپ دیجیتال در دکوراسیون داخلی

کاربرد چاپ دیجیتال در تولید کارت های شناسایی و اعتباری

کاربرد چاپ دیجیتال در معماری

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ عکس با کیفیت بالا و در ابعاد نامحدود

کاربرد چاپ دیجیتال در بسته بندی

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ بارکد و کد زنی

کاربرد چاپ دیجیتال در صنعت چاپ و نشر کتاب

و از همه مهم‌تر کاربرد چاپ دیجیتال در حوزه تبلیغات است

این ها تنها بخشی از کاربرد های چاپ دیجیتال است. ویژگی های چون سرعت بالا، کیفیت، باعث شده کاربرد چاپ دیجیتال در برخی حوزه ها پر رنگ تر باشد. از کاربردی ترین موارد استفاده از چاپ دیجیتال در تبلیغات، می توان به: چاپ دیجیتال بروشور، چاپ دیجیتال کارت ویزیت، چاپ دیجیتال کاتالوگ، چاپ دیجیتال پوستر، چاپ دیجیتال قبوض خدماتی، چاپ دیجیتال کارت دعوت، چاپ دیجیتال نمونه کتب، چاپ دیجیتال جزوه های دانشگاهی، چاپ دیجیتال بیلبورد،  چاپ دیجیتال بنرها، چاپ دیجیتال  استیکر ها، چاپ دیجیتال پارچه و... اشاره کرد.

کاربرد چاپ دیجیتال در تبلیغاتی محیطی:

چاپ دیجیتال برای تبلیغات کاربرد فراوان دارد این تبلیغات می توانند به صورت پک های تبلیغاتی باشند و یا می توانند به صورت تبلیغات در فضای باز مانند بنر بیلبورد و ... باشند. سرعت و کیفیت چاپ مهم‌ترین دلیل انتخاب چاپ دیجیتال برای تبلیغات محیطی است. در ادامه به برخی از این محصولات تبلیغاتی که به صورت دیجیتال چاپ می شوند می پردازیم:

چاپ دیجیتال بیلبورد و بنر

این نوع از محصولات تبلیغاتی مخصوص محیط های باز هستند و شامل بیلبورد ها ، بنر ها استند ها و ... می باشند. گاهی این محصولات تبلیغاتی برای نصب روی وسایل نقلیه عمومی، شیشه های مغازه ها و فروشگاه ها به کار می روند. در چاپ دیجیتال تبلیغات محیطی، مرکب ها و تونر ها باید به گونه ای انتخاب شوند که در برابر نور خورشید، رطوبت و دیگر عوامل محیطی مقاوم باشند. معمولاً این تبلیغات در ابعاد بالا چاپ می شوند، محدودیت ابعاد چاپ دیجیتال در عرض است نه طول، حداکثر عرض چاپی دیجیتال 5 متر و در طول نامحدود می باشند.

چاپ دیجیتال فلکس:

فلکس نیز نوعی تبلیغات محیطی است که از لحاظ جنس و الیاف با بنر تفاوت دارد. الیاف به کار رفته در فلکسی ها به گونه ای است که به خوبی نور را از خود عبور می دهند به همین دلیل درخشندگی ویژه ای دارند. در چاپ دیجیتال و انتخاب نوع چاپ حتماً به این نکته توجه می شود. فلکس ها جزء تبلیغات محیطی هستند اما در فضاهایی با نور کم استفاده می شوند زیرا هر نوع جوهر یا تونری در چاپ دیجیتال فلکس استفاده شود باز هم کدر به نظر می رسد.  

چاپ دیجیتال وینیل (استیکر):

در تبلیغات محیطی گاهی تبلیغات را به محلی خاص مانند بدنه وسایل نقلیه و یا ایستگاه ها می چسبانند در این زمان است که وینیل ها  یا استیکر کاربرد پیدا می کنند. وینیل ها کاغذ های هستند از جنس پی وی سی، که از یک طرف چسب دار شده اند و  به راحتی روی سطوح به خصوص شیشه ها می چسبند. استیکر ها چون در معرض سایش و خش هستند پس از چاپ دیجیتال لمینیت می شوند تا مقاومتشان بالا رود.

چاپ دیجیتال سولیت:

یکی دیگر از ابزار تبلیغات محیطی سولیت ها هستند که کیفیت بالایی دارند. کاربرد سولیت ها شبیه وینیل است با این تفاوت که پس از چاپ دیجیتال کیفیتی مشابه عکس دارند.

چاپ دیجیتال مش:

مش نیز کاغذی پشت چسب دار است که مانند سولیت و وینیل برای تبلیغات محیطی به کار می رود. ساختار مش سوراخ سوراخ است و فرمتی شبکه ای دارد. مش ها در تبلیغات فروشگاهی و مکان های سربسته کاربرد فراوان دارد زیرا پس از چاپ دیجیتال ساختار شبکه ای آن جلوه ای مدرن و زیبا ایجاد می کند.   

همچون وینیل و سولیت،‌ مش هم نوعی کاغذ پشت چسب دار است و همانطور که از اسمش بر می آید؛ مثل مش حالت شبکه ای دارد و دارای سوراخ های ریز است. برای تبلیغات  روی شیشه فروشگاه ها از این نوع متریال استقبال زیادی می شود چون جلوه ای شیک و مدرن به فضا می دهد. ویژگی اصلی مش امکان عبور نور و دیدن فضای پشت آن است، ضمن اینکه ‏کیفیت چاپی خوبی دارد. مش ها دو نوع هستند گاهی پشت چسب دارند و گاهی بی چسب. نوع بدون چسب آن برای دکورها، استند ها، پارتیشن بندی و... به کار می رود. مهم‌ترین ویژگی مش ها عبور نور از آن هاست.

چاپ دیجیتال په په

په په نیز مانند مش است دارای دو نوع پشت چسب دار و بی چسب است. پ. پ ‏‎(pp) ‎‏ در واقع پلی پروپیلن‎(Polypropylene) ‎‏ است. متریالی که سطح آن کوتینگ شده است و آن را با کیفیت کرده است. به همین علت چاپ دیجیتال بر روی این متریال بسیار با کیفیت تر از دیگر کاغذ ها است. کیفیت چاپ دیجیتال په په بالاتر از کاغذ کوتد است اما کاغذ فتو گلاسه هنوز هم با کیفیت ترین زمینه چاپی است.

په په ها معمولاً برای فوم برد ها، برچسب های قیمت، پوشه ها و ... استفاده می شوند.

کاربرد چاپ دیجیتال در تبلیغات داخلی

چاپ دیجیتال تبلیغات در فضای داخلی (IN DOOR) شامل استند های تبلیغاتی، پلات،‌ شاسی،‌ فوم برد ، بروشور، کاتالوگ و... می باشد. تنوع بالایی در محصولات تبلیغاتی داخلی وجود دارد، زمینه و کاغذ این محصولات تبلیغاتی نیز تنوع بالایی دارند و شامل کاغذ، بوم، پی وی سی، رول و... می شود. چاپ دیجیتال روی هر کدام از این زمینه کیفیت و سرعت بالایی دارد. که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم

 

چاپ دیجیتال پلات

چاپ پلات بر پایه آب است (WSTWR BASE) یعنی با استفاده از آب چاپ روی کاغذ انجام می شود. با این وجود این چاپ در برابر آب مقاومت کمی دارد و مناسب فضاهای داخلی است. برای افزایش مقاومت پلات ها، آن‌ها را لمینیت می کنند تا در برابر رطوبت پارگی و خش محافظت شوند.

پلات ها نسبت به ادوات تبلیغات محیطی چاپ دیجیتال با کیفیت تری دارند و محدودیت ابعاد آن‌ها تا عرض 150 سانتی متر است.

 چاپ دیجیتال کاغذ کوتد

کاغذ کوتد(Coated)‎‏ مناسب برای چاپ های دیجیتال بر پایه آب است زیرا این کاغذ ها شبیه شومیز هستند و با ماده خاصی سطحشان پوشیده شده است. این ویژگی ها باعث شده تا جذب رنگ این کاغذ ها بالا باشد و برای طرح های رنگی بسیار مناسب هستند. این کاغذ ها برای تبلیغات محیطی جایگاه ویژه ای دارند و به صورت پشت چسب دار نیز استفاده می شوند. گرماژ این کاغذ ها وزن‌های80، 100، ۱۲۰ ، ۱4۰، 160 ، 170 و ۱۸۰ است. گرماژ های بالای این کاغذ ها برای پوستر و گرماژ های پایین آن برای تبلیغات روزمره استفاده می شوند. این کاغذ ها کیفیت چاپ دیجیتال بالایی دارند اما مقاومتشان کم است.

 

بک لایت

بک لایت (backlit)  تابلو های هستند که در محفظه قرار می گیرند و پشت آن‌ها چراغ روشن می کنند. بک لایت در تبلیغات داخلی و نمایشگاه ها کاربرد فراوان دارد. چراغ های این تابلو ها مهتابی، لامپ ال ای دی، لامپ کم مصرف و ... می باشند. متریال بک لایت ها فیلم های کوتینگ شده هستند که مناسب برای تابش نور هستند،نور لامپ ها از تابلو عبور کرده و جلوه ای خاص به تابلو می دهند.  چاپ دیجیتال بک لایت ها به روش لیزی و جوهر افشان معمولاً انجام می شود.

 

 چاپ دیجیتال

 

لیبل ترانسپرنت

لیبل ها در واقع همان کاغذ های چسب دار هستند با این تفاوت که هر دو طرف آن ها قابل مشاهده هستند. این برچسب ها مقاوم و شفاف هستند و به دو نوع چسب دار و طلق دو رو تقسیم می شوند. لیبل ها در تبلیغات نمایشگاهی، فروشگاه ها، شیشه و پنجره سازی، علائم و طرح ها استفاده می شوند.

کاغذ فتوگلاسه

کاغذ فوتوگلاسه کاغذ هایی صاف و صیقلی هستند که دارای پوششی ژلاتینی هستند. این پوشش ژلاتینی با جوهر ترکیب می گردند و کیفیت چاپ دیجیتال این کاغذ ها بسیار بالا می برد. سطح صاف و صیقلی این کاغذ باعث جذب یکنواخت جوهر شده و دقت وضوح چاپ را بالا می برند. استفاده از این کاغذ ها برای تبلیغات بسیار لوکس است و برای تبلیغات چون طراحی دکوراسیون داخلی، عکس های با کیفیت و ... کاربرد دارند. گرماژ متداول این کاغذ های فتوگلاسه 150، 180و 210 ‏گرم است.

کاغذ فوتوگلاسه در عرض های 90، 106، 127و 152 سانتی متر عرضه می شود‎.‎‏  ‏

چاپ دیجیتال انتشاراتی

چاپ دیجیتال انتشاراتی برای تیراژ های پایین متداول است برای نمونه کسانی که کتابشان مخاطب خاص دارد، جزوات دانشجویی و.... این شیوه از چاپ دیجیتال کتب، به چاپ به اندازه تقاضا

  (Print On Demand )  معروف است یعنی بر اساس نیاز مشتریان چاپ صورت می گیرد. این نوع از چاپ در کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه ای دارند زیرا هم در هزینه تولید صرفه جویی می شود و هم در انبارداری و ... .

چاپ پوستر دیجیتال

یکی از رایج ترین و مؤثرترین ابزارهای تبلیغاتی پوستر ها می باشد که توسط شرکت های تبلیغاتی به منظور انتقال پیام بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های چاپ پوستر در تولید آثار هنری معروف است که برای صاحب اثر مقرون به صرفه است. در  چاپ دیجیتال پوستر ها ابعاد اهمیت ویژه دارند. پوستر هایی که دارای ابعاد A3 هستند از دستگاه پلاتر چاپ استفاده می کنند. این دستگاه قادر است به طور همزمان 6 رنگ با بالاترین کیفیت را استفاده کند. برای اینکه چاپ دیجیتال مقرون و به صرفه باشد معمولاً تعداد 500 عدد پوستر یک ایده آل است.

 

چاپ دیجیتال پاکت

 پاکت ها به منظور های مختلف استفاده می گردند. طرح روی پاکت برای برند ها، اندازه محتوای داخل پاکت اهمیت دارد، در این زمان است که چاپ دیجیتال پاکت اهمیت پیدا می کند. از طرفی دیگر گاهی پاکت ها برای افراد خاص ارسال می گردند و ویژگی چاپ اطلاعات متغیر، چاپ دیجیتال به کمک این پاکت ها آمده است. چاپ دیجیتال این پاکت ها زمانی مقرون و به صرفه است که تعداد پاکت های سفارشی زیر 1000 عدد باشد. محدودیت چاپ دیجیتال برای پاکت ها زمانی به چشم می آید که شما بخواهید بر روی درب پاکت هم چاپ داشته باشید. چاپ دیجیتال علاوه بر چاپ اطلاعات متغیر تحویل فوری نیز دارد که برای پاکت ها بیش از هر محصول دیگری به کار می آید. برای چاپ دیجیتال پاکت ها معمولاً از کاغذ های تحریر 80 گرمی استفاده می شود و سایز متداول برای پاکت ها A4 و A5 می‌باشد.

انواع پاکت با قابلیت چاپ دیجیتال:

پاکت نامه (ملخی)  با ابعاد ۱۱ در ۲۲ سانتیمتر. این نوع چاپ دیجیتال پاکت دارای عرضی برابر عرض کاغذ A4 است که با سه عدد تا، کاغذ A4 درون پاکت قرار می‌گیرد و یا سربرگ A5 با یک عدد تا، درون آن قرار می گیرد.

پاکت  A5با ابعاد ۱۴٫۸ در ۲۱ سانتیمتر. در این نوع پاکت سربرگ A4 با یک عدد تا، و سربرگ A5 بدون تا، قرار می دهند.

پاکت A4 با ابعاد ۲۹٫۷سانتیمتر در ۲۱ سانتیمتر که به صورت عمودی هستند.

چاپ دیجیتال بروشور

بروشور یک ابزار تبلیغاتی مؤثر است برای چاپ دیجیتال بروشور نیز تیراژ زیر 1000 عدد برای مشتریان مقرون به صرفه است. بروشور هایی که به صورت دیجیتال چاپ می شوند با سایز های A4 و A5 ارائه می گردند و به صورت دو لت سه لت و 4 لت هستند. در دنیای دیجیتال امروزی این بروشور ها علاوه بر تبلیغات اطلاعات کوتاهی در رابطه با محصول یا خدمات شما به مخاطب ارائه می دهد. بروشورهایی که به صورت دیجیتال چاپ می شوند سلفون یا لمینیت می کنند این سلفون کشی به دو صورت مات یا براق ارائه می گردند.  کاغذ متداول برای چاپ دیجیتال و رنگی بروشور ها گلاسه است.

چاپ دیجیتال کاتالوگ

کاتالوگ ها به منظور معرفی یک کالا یا خدمات همراه محصول ارائه می گردند و به همین علت تعداد کاتالوگ های چاپ شده کم هستند. به همین سبب بهترین گزینه استفاده از چاپ دیجیتال برای کاتالوگ ها می باشد. چاپ دیجیتال کاتالوگ علاوه بر دیگر مزیت هایش به صورت فوری نیز حاضر می گردد. برای برآورد قیمت چاپ دیجیتال کاتالوگ علاوه بر تیراژ به تعداد برگ نیز توجه می کنند، زیرا کاتالوگ ها گاهی تک برگ و گاهی حجیم چاپ می شوند. کاغذی که برای چاپ دیجیتال کاتالوگ به کار می رود گلاسه با دو نوع گرماژ است زیرا کاغذی که برای جلد به کار می رود 200 گرمی است و کاغذی که برای صفحات داخلی به کار می رود 135 گرمی است. کاتالوگ هایی که به صورت لوکس چاپ دیجیتال می شوند از کاغذ گلاسه براق استفاده می کنند زیرا چاپ دیجیتال بر روی آن‌ها شارپ تر بوده و رنگ پذیری بهتری دارند.

 

چاپ کارت ویزیت دیجیتال

یکی از ویژگی های چاپ دیجیتال چاپ فوری آن است ، این ویژگی بیش از هر محصول دیگری در کارت های ویزیت به کار می آید شرکت های نوپا و کوچک برای شروع کار نیاز به کارت ویزیت در تعداد محدود و فوری دارند، زمانی که تعداد سفارش کارت ویزیت کمتر از 100 عدد است با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین نوع چاپ، چاپ دیجیتال اس